E-RECEPTA
Jest to elektroniczna forma recepty, która w bezpieczny i wygodny sposób pozwala na wykupienie wystawionych przez lekarza leków. E-recepta, w przeciwieństwie do jej papierowej wersji, wystawiana jest w programie, który łączy się z Internetowym Kontem Pacjenta (IKP) i może być realizowana bez potrzeby drukowania.
Największe zalety recepty elektronicznej:
Czytelna dla farmaceuty
Znikają problemy z błędnymi danymi, brakiem pieczątki i niewyraźnym pismemDostępna w każdej aptece
Nawet, jeśli pacjent zgubi papierową wersję, nie będzie problemu z jej realizacjąPozwala na wykupienie tylko części przepisanych leków
Bez konieczności proszenia o odpisPacjent ma stały dostęp do wszystkich wystawionych recept
Czytelne informacje o dawkowaniu każdego przepisanego leku
Łatwy dostęp
Przez telefon lub komputer
Pacjent wychodząc z gabinetu lekarskiego lub podczas teleporady może otrzymać:
SMS w którym podany będzie 4-cyfrowy kod dostępu
Pacjent podaje w aptece kod wraz ze swoim numerem PESELWydruk informacyjny o wystawionej e-Recepcie
TELEPORADA LEKARZA POZ
Lekarz nawiązuje kontakt z pacjentem w dniu i o godzinie, którą podano podczas rejestracji telefonicznej
Uwaga pacjenci:
Pierwszy kontakt zarejestrowanego pacjenta z lekarzem POZ w przypadku infekcji to zawsze teleporada, podczas której lekarz podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu. Ustala sposób leczenia / formę kolejnego kontaktu
W przypadku wystąpienia objawów m.in. takich jak gorączka, kaszel, utrata węchu oraz smaku, duszności lub problemy z oddychaniem lekarz może skierować pacjenta na test diagnostyczny w kierunku SARS-CoV-2.
W sytuacji braku możliwości nawiązania połączenia telefonicznego z pacjentem, lekarz zobowiązany jest, w umówionym dniu i o godzinie planowanej teleporady podjąć jeszcze trzykrotnie próbę połączenia, w odstępie nie krótszym niż 5 minut. Po nieudanej próbie, sporządza stosowną adnotacje w dokumentacji pacjenta. Wizyta traktowana jest jako „nieodbyta/anulowana”, dlatego na kolejną, pacjent powinien umówić się ponownie.
O możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie lekarza z pacjentem w przychodni decyduje lekarz podczas teleporady.
Nie dotyczy to osób zgłaszających się do przychodni potrzebujących natychmiastowej pomocy ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia albo stan w jakim się znajdują, a także osób nie mających objawów infekcji, w szczególności COVID-19
Dzięki teleporadzie lekarza POZ można uzyskać:
E-receptę
Pacjent otrzymuje czterocyfrowy kod do realizacji e-recepty. Podczas realizacji recepty w aptece, podaje się kod wraz z numerem PESEL
E-skierowanie
Pacjent podczas rejestracji w wybranej przez siebie poradni podaje kod, który otrzymał od lekarza wystawiającego skierowanie, oraz PESELZlecenia do wykonania badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
Po otrzymaniu skierowania należy umówić się na wykonanie zleconych badań w gabinecie zabiegowym (badania laboratoryjne) pracowni RTG (badania RTG), rejestracji (badania USG)INTERNETOWE KONTO PACJENTA
W aplikacji Internetowe Konto Pacjenta można m.in. sprawdzić wystawione e-recepty, wykaz zakupionych leków, historię wizyt u lekarza. Usługa jest uruchomiona przez Ministerstwo Zdrowia.
Internetowe Konto Pacjenta umożliwia sprawdzenie danych medycznych w jednym miejscu. Po zalogowaniu się na stronie https://pacjent.gov.pl możesz uzyskać:
Informacje o wystawionych receptach i skierowaniach
Dzięki IKP możesz otrzymać recepty niezbędne do kontynuacji swojego leczenia bez konieczności wizyty u lekarza a także recepty od pielęgniarki lub położnej zarówno po osobistym badaniu jak i po konsultacji telemedycznej na odległość. Możesz również upoważnić inne osoby do dostępu do osobistych danych medycznych lub informacji o stanie swojego zdrowia.
Aby uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta należy:
Logowanie do IKP poprzez Profil Zaufany gwarantuje pełne bezpieczeństwo danych.
Wśród planowanych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta jest wprowadzenie dostępu do pełnej dokumentacji medycznej.